Študentské stránky | Bazár skrípt | Odkazovač | Linky

Hľadaj aj na .sk .cz webe


G D I 

Zdroj: http://vkovac.miesto.sk/referaty.htm

Ešte koncom sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov sa v automobiloch používali na prípravu zmesi karburátory. V karburátore sa zmieša palivo so vzduchom v potrebnom pomere a takto pripravená zmes sa cez nasávacie potrubie dpstane do valca. Nevýhoda karburátorovýc motorov je v tom,že nie je možné palivo dávkovať. Riešením bolo jednobodové vstrekovanie paliva. Jeho základom je dýza,prostredníctvim ktorej sa palivo vstrekuje do nasávacieho potrubia. Časovanie prípravy zmesi  I množstvo vstrekovaného paliva riadi elektronika. Ďaľšou vývojovou fázou sa stalo viacbodové vstrekovanie  , ktorým je v súčastnosti vybavená väčšina zážihových motorov. Tento systém prípravy zmesi využíva vstrekovacie dýzy,umiestnené v kanáloch nasávacieho potrubia,smerujúcich priamo  k jednotlivým valcom. Tieto motory sú v porovnaní s karburátorovými úspornejšie a ekologickejšie. Vrcholom tohto vývoja je v súčastnej dobe GDI = gasoline direct injection. Ide o zážihový motor s priamim vstrekovaním paliva do valca. Takýto spôsob prípravy zmesi sa donedávna používal výhradne pri vznetových motoroch.

O revolučnosti motora GDI,ale I o tom,že jeho 15 rokov trvajúci vývoj nebol jednduchý,svedčí viac než 200 prihlásených patentov. Prvou väčšou odlišnosťou  GDI od jeho predchodcou je vertikálne orientovaný nasávací kanál,ktorý umožňuje výhodnejšie prúdenie vzduchu do valca. Turbulentnému prúdeniu nasávaného vzduchu I lepšiemu rozprášeniu paliva pamáha polguľovité vybranie v dne piesta. Novinkou je aj vysokotlakové palivové čerpadlo. Prostredníctvom neho sa dopravuje palivo k vstrekovacím dýzam pod tlakom asi 15x väčším  ( 50 barov  ) , než pri konvenčných zážihových motoroch. Pokrokovým riešením sú vstrekovacie dýzy s vírivou vrtuľkou na ich konci. Vďaka  tomu dokážu rozprášiť palivo vo valci buď v tvare kompatného mraku,alebo v tvare kužeľa – vždy podľa racovného módu motora. A práve v tom je základný rozdiel v porovnaní s bežným benzínovým motorom.

Špecialitou motora GDI je možnosť práce v dvoch režimoch  -  úspornom a výkonnom. Do úsporného režimu vstupuje motor v nižšej oblasti otáčok, keď treba menší krútiaci moment.K vstrekovaniu paliva priamo do polguľovitého vybrania  vdne piesta dochádza tesne pred dosiahnutím hornej úvrate vo fáze stláčania nasatého vzduchu. Mrak namiešsnej zmesi vtedy víri tesne okolo elektród zapaľovacej sviečky ,na vonkajšom okraji  je chudobnejší  ako vnútri a preto horí hegemónnejšie. Keď je potrebný vyšší výkon , teda keď sa prudšie narába s plynovým pedálom , motor sa sám uvedie do výkonového režimu. Palivo sa vstrekuje vo fáze nasávania . Jeho jené rozprášenie ochladzuje spaľovací priestor,zlepšuje stupeň plnenia a zmenšuje teplotu horenia. Tak je mžoné odstrániť riziko klepania motora.Ani skorý vstrek nenaruší kompaktnosť zmesi,ktorá sa ri stláčaní postupne vrstv. Bohatá zmes vnútri a chudobnejšia na okraji spaľovacieho priestoru umožní optimálne zhoreniei a do výfuku sa nedostávajú takmer nijaké nespálené zvyšky.

Projekt hostuje Slovaknet.
Ubytovanie | Kúpele | Austrália | Práca v Kanade | Catering | Last minute dovolenka