Študentské stránky | Bazár skrípt | Odkazovač | Linky

Hľadaj aj na .sk .cz webe


12 Vývin slevenskej drámy od najstarších čias po súčastnosť
#miesto_oblast_28#
12  Vývin slovenskej drámy od najstarších čias po súčasnosť 

       J. G. Tajovský: Statky - zmätky
                  (úryvok)

       MARA: A ešte prepísať...
       PAĽČÍK: Majetky ti mám prepisovať? Hej!
       ĎURKO: Čo ste nasľubovali, tie! A keď nedávate, vzal som. 
              Čože?! Ja som dorobil! Ale vy ste len chceli, aby 
              som vám ja robil, a vy fajčiť, rozkazovať, pod 
              pecou sedieť.
       PAĽČÍK: Nepretŕhal si sa. Ja som starý, nevládzem; ale ty 
               si sa chytil gazdovstva, teda zapracuj, na starosť 
               budeš mať.
       ĎURKO: Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám 
              robil.
       PAĽČÍK: Prepíšeš?! Oprobujeme sa. Ani babky! Dosť si ma 
               zkazil do roka! Ja ťa vyplatím. Dones, žena, 
               nejaký kôl! Ja mu vyplatím, keď mu nakladiem. 
               Ožran, lump!
       MARA: Pre boha ťa prosím... A ty už choď niekam v peklo!
       ĎURKO: (odchádza z kroka na krok) Nefrflite mi! Naučím ťa!
       PAĽČÍK: Už sa pakuj!Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

   a)  Zhodnoťte východiská vzniku konfliktov v tvorbe uvedených 
       autorov, porovnajrte konflikty z hľadiska spoločenských 
       vzťahov.
   b)  Ukážte zmeny morálnych vzťahov v daných spoločenských 
       podmienkach.
   c)  Vysvetlite rozdiel v obsahovom a formálnom dialógu - v 
       dráme a v epike (próza). Ukážku drámy (aspoň časť) 
       preštylizujte na epický dialóg.
   d)  Vysvetlite viacvýznamovosť slov na príklade z ukážky.


Slovenská dráma do roku 1918

 1. STREDOVEK a BAROK
    - náboženská dráma
    - 2 ciele: morálny,didakticko-výchovný
    - zložité vety,výrazy

 2. HUMANIZMUS
    - hry s biblickou,antickou,histor. tématikou (lat.škol.hry)
    - písané češtinou alebo slovakizovanou češtinou
    - výchovný cieľ

    Pavol KYRMEZER
      - Komedie česká o bohatci a Lazarovi
          - biblický príbeh o boháčovi,ktorý za nemilosrdné správanie k 
            biednemu Lazarovi príde do pekla
          - na pozadí príbehu kriticky zobrazuje trpký život chudoby
      - Komedie nová o vdově
          - bibl. príbeh o chudobnej vdove Ráchel, ktorú chce dať pre dlh 
            uväzniť bohatý kupec Ismael. R. pomôže prorok, kt. 
            divotvorne rozmnoží vdovin olej. Tá ho predá a tak môže 
            zaplatiť dlh.
          -> spoločenská priepasť medzi boháčmi a chudobou
          -> odsúdenie sociál. nerovnosti, nespravodlivosti, útlaku, 
             úžerníctva a biedy (monológ súkenníka Lámecha:Jak jest 
             spůsob tohoto světa divný )
      - 11 slabičník; združený rým; veršový a myšlienkový paralelizmus 
        (1  verš = 1 myšlienka); téza <-> antitéza; realisticky 
        vykreslené charaktery; dramat. dialógy; živý jazyk (ľud. hovor. 
        reč -  zvraty a príslovia)

    Jur Tesák MOŠOVSKÝ
      - Ruth - scénickým spôsobom rozvíja motívy bibl. príbehu o Ruth

 3. KLASICIZMUS

    Ján CHALUPKA
      -  pôsobil ako farár v Brezne => veľmi dobre poznal malomestský 
         život, spiatočníctvo jeho cechových majstrov,odnárodňovanie 
         a pod.
        -> námety jeho hier (typy predstavujúce nevyhnutný zánik 
           feudalizmu)
      - uviedol názov "Kocúrkovo" ,kt. označuje pomery a ľudí 
        s obmedzenými náhľadmi; zadubenosť, obmedzenosť, neschpnosť 
        tvorivého činu, predstieranie schopností a vedomostí, ale i to 
        je mylné.
      - pôvodne písal po česky,neskôr poslovenčil
      - Kocúrkovo,alebo Len aby sme v hanbe nezostali (1830)
          - typ malého mesta,ktorého predstavitelia si o svojom 
            spoločenskom postavení myslia viac, ako v skutočnosti 
            znamenajú.
          - obraz dvoch protichodných svetov
            1.zeman - cirkevný inšpektor Pán z Chudobíc (človek na 
                      úpadku finančne aj morálne);
                      čižmársky majster Tesnošil s rodinou 
                      (predstavitelia malomestskej buržoázie)
            2.národne uvedomelý inteligent učiteľ Sloboda
          - niet pochybností,čo je mravné a čo nemravné,čo je pokrytecké
            a čo reakčné,čo má budúcnosť a čo musí zahynúť
          - kritický charakter: satira,irónia,humor

      - kocúrkovská tématika aj v dielach: Všetko naopak,Trasorítka, 
        Trinásta hodina (nemajú pôvod. sviežosť,odvodeniny)
      - nové momenty do kocúr. tém.: satirický román Bendeguz (obraz 
        prehlbovania úpadku feudalizmu)

 4. ROMANTIZMUS
    - dráma nie je prvoradá

 5. PRECHOD OD ROMANTIZMU K REALIZMU

    Jonáš ZÁBORSKÝ
      -  život plný utrpenia, sklamania a krutého rozčarovania (chudob. 
         rod., spor s Ľ.Štúrom, prestup na kat. vieru, znechutený 
         bachovskou cenzúrou => biedna fara )
      - záujem o históriu -> historické tragédie a drámy - knižný 
                                 charakter (vtedy nezrealizovateľné)
        - chcel vyvrátiť falošné romantické predstavy maďar. historikov
        - tématicky 3 celky:
                            1. drámy z dejín VM a z dejín slov.-uhorsk.
                            2. drámy s námetmi z dejín srbsko-uhorských
                            3. 9 drám z čias Ižidimitrijovských 
                               nepokojov a vzbúr v Rusku
      - Bitka pri Rozhanovciach,Báthoryčka
      - veselohry a frašky
      - 5 dejstvová veselohra Najdúch (1867)
          - autor vtipne rozohráva dej okolo nemanželského dieťaťa 
            mladého zemana a statkára Kobozyho a jeho zvedenej milenky 
            Maňuši Rojkovičovej; špekulácie okolo výhodnej ženby i výhry 
            vo voľbách
          - obraz rozkladajúcich sa feud. vzťahov na prahu revolúcie 
            r. 48-49
          - ostrá kritika mravného úpadku zemianstva

    Ján PALÁRIK - Beskydov
      - redigoval časopis Cyril a Metod v demokrat. duchu => cirkevný 
        súd, 1 mesač. väznenie, zákaz redigovať, pod dozorom na nemec. 
        fare v Pešti
      - myšlienka prirodzeného práva národov Uhorska na existenciu 
        a rozvoj - ideová osnova jeho troch veselohier:
          Inkognito, Drotár, Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch
      - veršovaná 5-dejstvová histor. dráma Dimitrij Samozvanec (búrlivé 
        obdobie rus. dejín na konci 16. stor.)
      - svoje myšlienky o spoločenskej angažovanosti dramat. diel ->
         Dôležitosť dramatickej národnej literatúry

      Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch
        - žáner: veselohra
        - krirický realizmus
        - vznik: námet - poľská veselohra Obžinky
        - téma: odhaľovanie ľudských i duševných kvalít príslušníkov 
          slov. inteligencie (učiteľ Oriešok, Miluša, Rohon) 
          a predstaviteľov šľachty (barón Kostrovický, grófka Hrabovská)
        - idea: autor vyjadril svoje myšlienky na súčasný spoločenský 
                život i na súžitie slovenského a maďarského národa 
                v Uhorsku (vyslovil ich učiteľ Oriešok v rozhovore 
                s barónom Kostrovickým:
                 " ... aby si Slováci a Maďari sväté práva spoločnej 
                 krajiny Uhorskej spojenými silami bránili,národnosti 
                 svoje vzájomne ctili,národnej vzdelanosti a osvety -  
                 bez ktorej blaho vlasti ani myslieť sa nedá - jeden 
                 druhému úprimne dopriali, a aby žiadnej 
                 nenávisti,žiadnej sváru medzi nimi nebolo..")
        - konflikt: spoločensko-morálny (odnárodňovanie Slovákov:
                                           nie Štefko,ale Pišta (sluha))
        - kompozícia: 1 dejová línia (blížia sa obžinky,na zámku čakajú
              mladého baróna Kostrovického, lebo ml. grófka Eliza 
              Hrabovská si ho má zobrať za muža, má príjsť v čase 
              obžiniek, El. nadšená slov. národom a jeho zvykmi -> chce 
              oslavu v kaštieli+srandu -  vymení si so svojou 
              spoločníčkou Milušou miesto, ale barón K. chce vedieť, aká 
              je grófka H., tak sa aj on zamení so zememeračom Rohonom. 
              No a "barón" sa zaľúbi do "grófky" a "Rohon" do "Miluši", 
              kt. vystupuje ako jednoduché slov. dievča; "b" vyzná "g" 
              lásku, ona sa bojí, všetko mu prezradí, ale on jej nie; 
              "R" si chce zobrať aj "M", lebo je vraj vzdelaná, príde 
              učiteľ, obaja ho žiadajú o ruku dcéry, príde barónov otec, 
              nechce pre syna sedliačku, až sa napokon všetko vysvetlí 
              = zmierenie, chystajú sa dve svadby)
        - umelec. postupy: dvojitá zámena postáv;citát z Kollárových
                           Spievaniek o obžinkách
          "... Tak dobre sú Slováci Uhry,ako i Maďari,ktorí si tu nemajú 
               väčšie právo osobovať ...
           ... Kto nie priateľ ľudu,ten neni vlastenec,
               lež márny šarlatán alebo streštenec,
               ktorý len nesvornosť rozsieva v krajine ..."

           - grófka: ľúbi slov. národ - chce preň školu,chce byť prvá 
                      panna na oslavách obžiniek
           - sluha Števko: premenuje sa na Pištu

 6. REALIZMUS

    Jozef Gregor TAJOVSKÝ
      - vychovávaný u starého otca -> hlboký zmysel pre pochopenie 
        život. filozofie prostého dedinského človeka
      - učil na viacerých niestach; 1898 odišiel študovať na čs. obchod. 
        akadémiu do Prahy -> štud. spolok Detvan
      - bankový úradník, tajomník SNS a redaktor Nár.hlásnika
      - bojoval v 1. sv. vojne; potom: polit. a umelec. angažovanosť (za 
        myšlienku spolužitia s čes. nár.)
      - dramatická tvorba:
         - v predprevrat. období - jednoaktovky: Matka, Hriech, Tma
                                 - 2 význam. hry: Statky-zmätky
                                                  V službe
      -  štvordejstvová hra Statky-zmätky:
             - kriticko-realistický charakter
             - ukázal,ako majetok opantal celé myslenie i konanie 
               starého skupáňa Palčíka a jeho ženy Mary
             - honba za majetkom spôsobila rozvrat v rodinách a zmätok 
               v dušiach
      - jednoaktovka V službe:
             - opovážili sa hrať len prešporskí socialisti
             - konflikt hry vyrastá z vystupňovaného triedneho rozporu 
               medzi bohatým gazdom Štefanom a jeho sluhom Janom. (Jano 
               dohnaný do neznesiteľnej biedy sa živelne búri)
             - prvé myšlienky o organizovanosti proletariátu (spol. 
               podm.)
      - dráma Nový život:
             - tragický príbeh richt. rodiny Jahodovcov
             - ostro odsúdil túžbu ded. človeka po popanštení i ľudské
               sebectvo a chamtivosť
             - postavy prechádzajú silným vnútor. zápasom, prežívajú 
               bolestné rozpory a ťažko si vykupujú "mravné obrodenie", 
               vnútorný pokoj i stratené šťastie.

       - štvordejstvová veselohra Ženský zákon
            - ukázal,že na dedine často víťazia nad čistým ľúb. citom 
              majetkové záujmy
            - komická stavba situácii,charakteru,dialógov i gest postáv
            - za humor. život. postojom -  vážna otázka o hodnote 
              človeka v kapitalizov. spoloč.,kt. vytvára vyostrené 
              dramat. napätie
            - konflikt hry motivovaný sociálne
            - na deji zainteresované všetky postavy -> vhodne rozvíjané 
              dramat. zápletky a kompozične pevne sk bené všetky motívy 
              do uceleného dramat. útvaru

    Martin KUKUČÍN
      - Komasácia, Bacúchovie dvor
            - poznačené epickou rozpravnosťou, charakt. drobnokresbou 
              i nedostatkom vyostreného dramat. konfliktu a nedosahujú 
              úroveň jeho prozaických diel

    Božena Slančíková - TIMRAVA
      - Chudobná rodina,Páva,Odpoveď,Prekážky
            - nedosiahli úroveň jej prozaických prác

Zdroj: www.ajo.sk/student

Projekt hostuje Slovaknet.
Ubytovanie | Kúpele | Austrália | Práca v Kanade | Catering | Last minute dovolenka